10 port.
200 g hvedemel
1½ spsk. sukker
1 tsk. bagepulver
1 knsp. salt
2 dl mælk
2 æg
1 tsk. kardomme hvis det ønskes
smør til stegning
Bland mel, sukker, bagepulver, kardemomme og salt sammen i en skål. Skil hvider fra blommer – pisk hviderne helt stive. Hæld mælken i melblandingen og rør grundigt sammen. Tilsæt æggeblommerne til en ensartet masse. Tag et par skefulde af den piskede æggehvide og vend dem hurtigt rundt i dejen – det gør at den generelle dej bliver lidt mere luftig og ikke slår luften ud af resten af hviderne. Når du har en ensformig masse, vendes de resterende æggehvider i – vend forsigtigt med en dejskraber til det har en sammenhængende konsistens. Lad dejen stå i 5 min. Varm derefter en pande op til middelvarme og steg pandekagerne på hver side med en lille klat smør til de er gyldne og luftige. Server med ahornsirup, marmelade mm